"званите" и "призваните" арабска революция Бежанска криза безсмъртие виртуална реалност геополитика глобализъм гражданско общество демокрация Европейска солидарност европейска цивилизация западен рационализъм идентичност изкуствен разум информационни технологии ислямска държава ислямски тероризъм историческа необходимост католицизъм културна криза културна традиция локалност медийни манипулации национализъм национални интереси невидимите нетолерантност образователна политика олигарси патриотизъм политическа конспирация постиндустриално информационно общество православие расизъм рационализъм религиозен фундаментализъм руска "демокрация" руски империализъм случайност социални размирици съвременна България съвременно образование тероризъм художествени символи цивилизационен избор цивилизационен инстинкт

сряда, 18 ноември 2015 г.

рефлекси и акценти

ЦИВИЛИЗАЦИОННИ ИНСТИНКТИ
Защо Франция, защо Париж? – Един възможен отговор отвъд баналния баланс на политическото счетоводство

Със сигурност 2015 година ще остане паметна в най-новата история на Франция. А може би и на Европа. След кървавия януари, през който бяха осъществени нападенията над редакцията на „Шарли ебдо“ и еврейския супермаркет, във фаталния петък на 13-ти ноември Париж беше разтърсен от нова, много по-мащабна терористична атака, организирана от радикалните ислямисти. Два удара за една година! – Това едва ли е случайно.
В един коментар на събитието за в. Телеграф, цитиран в информационния сайт VESTI.bg* , на въпроса коя е причината за това натрапчиво внимание е отговорено в неподражаемия стил на прочутия лондонски детектив: „…защото Франция се сражава с джихадистите по целия свят, защото има една от най-големите мюсюлмански общности измежду европейските страни и може би едно от най-разделените общества в Европа…“, а „…резултатът от всичко това създава атмосфера като на барутен погреб.“ Елементарно, Уотсън.
В тази констатация, която много от дежурните родни наблюдатели възторжено прегърнаха като свое проникновение, се съдържа вероятно голяма част от истината. Още повече, че дедуктивният извод е подплатен с много емпирични факти, които едва ли някой би оспорил. И все пак в нея като че ли липсва главното и тя повече прилича на обикновена рекапитулация под графите „взел“ и „дал“ в бакалски счетоводен тефтер без да калкулира в сметката по-далечния хоризонт, към който е насочен погледа на терористите. Хоризонт, натоварен с дълбоко символно съдържание.
В забележителната си и като послания, и като емоционална наситеност реч пред двете камари на френския парламент от 16-ти ноември, президентът Франсоа Оланд, често критикуван и дори осмиван напоследък като мекушав и безличен лидер, заяви нещо много важно: "Ние не сме във война на цивилизациите, понеже тези убийци не представляват цивилизация. Ние сме във война срещу джихадисткия тероризъм. (курсивът мой – А. К.)“ И точно то е ключът за разбирането защо за втори път през тази година Франция бе подложена на брутална атака от войнствения радикален ислямизъм.
Да, джихадистките терористи наистина не са „цивилизация“. Не поне в смисъла на понятието, изработено в модерната културна антропология. Но по-важното е друго: те целенасочено и последователно се борят за разрушаването на една цивилизация. На Европейската цивилизация, която по ред исторически причини и обстоятелства в момента е добила глобални измерения. А това вече обяснява много неща и свързва в една логическа верига атентатите в Париж с демонстративното разрушаване на античните паметници на културата в Сирия и Ирак, и с още по-показното рязане на глави пред телевизионните камери.
Когато преди време прочетох книгата на Жан Дюше „История на Запада“, в първия момент се ядосах.** Каква история на Запада? – Та това беше 90 процента история на Франция. Хайде по-скромно, казах си тогава, възмутен от безпардонното самочувствие на „франсетата“. След известен размисъл обаче осъзнах, че авторът на книгата май има право. От епохата на меровингите, каролингите и капетингите, през тази на величествените готически катедрали и кръстоносните походи, до Реформацията и религиозните войни, века на Просвещението, Революцията от 1789 – 99-а и Наполеоновите войни съдбата на Запада се въртеше все около промени и събития, които се случваха най-вече във Франция. Не подценявам приноса на другите европейски нации. Той никак не е малък. Но в техните достижения във всички области на живота повече или по-малко отчетливо може да се долови привкусът на епигонството, подражателството на френските образци.
Мисля, че тази значимост и това влияние на френската култура са се запазили и в съвременността. Въпреки индустриалната, финансовата и военна мощ на някои други западни метрополии, въпреки артистичния им блясък, Париж поддържа по-жив, по-витален, отколкото в тях, прометеевския дух на Западната цивилизация.
В България усетихме неговата сила през мразовития януари на далечната вече 1989-а, когато големият държавник Франсоа Митеран, вместо да договаря концесии и търговски привилегии за страната си, отхвърли лицемерните условности на официалния протокол и по време на посещението си в тогавашна тоталитарна България се срещна с дванадесет интелектуалци-дисиденти, за да подкрепи тяхната кауза; усетихме силата му и в юлската жега на 2007-ма, когато на борда на френския правителствен самолет в родината се завърнаха медицинските сестри, осъдени на смърт в Либия по скалъпено чудовищно обвинение, придружени от съпругата на тогавашния френски президент Никола Саркози, изиграл решаваща роля за тяхното освобождаване.
Усетили са този дух и кръвожадните ислямистки терористи. Не защото са изучавали внимателно културната история на Европа и са вникнали в нейната интимна същност. Не, хайде да не им приписваме такъв интелектуален потенциал. Усетили са го с инстинкта на хищника. С инстинкта на примитивния воин, хипнотизиран от идолите и тотемите на извратената вяра, родена в болните мозъци на шепа фанатизирани шамани, да отхвърля и унищожава всяка форма на цивилизация, до която се докосне.
Pourquoi la France, pourquoi Paris? – Точно затова. Да се убие духът на свободата, духът, който отхвърля невежеството и мракобесието, духът, който е водил и продължава да води народите по барикадите, както в прочутото платно на Дьолакроа. Ако този дух бъде сразен, всичко е загубено.
Дали това може да се случи? Не знам. Надявам се – не! Нали толкова много хора по целия свят казаха Je Suis Parisien независимо от своята раса, националност и вяра. Какво е това? Едва ли само педантично аргументирана позиция, едва ли само добре балансиран меркантилен интерес. По-скоро също е инстинкт. Инстинкта, накарал дивака да се цивилизова и укрепнал в хода на последните няколко хилядолетия история. Дано да е по-силен от инстинкта да се руши.
____________________________________________________

* http://www.vesti.bg/temi-v-razvitie/tema-parizh-okyrvaven/zashto-franciia-otnovo-se-prevyrna-v-mishena-6045464
** Жан Дюше. История на Запада, ЛИК, С., 2003 г.

17 ноември 2015 г., Ангел Кондев



Няма коментари:

Публикуване на коментар