"званите" и "призваните" арабска революция Бежанска криза безсмъртие виртуална реалност геополитика глобализъм гражданско общество демокрация Европейска солидарност европейска цивилизация западен рационализъм идентичност изкуствен разум информационни технологии ислямска държава ислямски тероризъм историческа необходимост католицизъм културна криза културна традиция локалност медийни манипулации национализъм национални интереси невидимите нетолерантност образователна политика олигарси патриотизъм политическа конспирация постиндустриално информационно общество православие расизъм рационализъм религиозен фундаментализъм руска "демокрация" руски империализъм случайност социални размирици съвременна България съвременно образование тероризъм художествени символи цивилизационен избор цивилизационен инстинкт

събота, 14 февруари 2015 г.

статии и есета



БЪЛГАРСКИЯТ „ЦИВИЛИЗАЦИОНЕН ИЗБОР” ОТВЪД  ПРОПАГАНДНОТО КЛИШЕ
Под горното заглавие е публикувана статията ми в последното издание на електронното научно списание Реторика и Комуникации“ (брой 15, януари 2015 година). В поместената тук извадка от нея са съкратени бележките и позоваванията към текста.


           „…..Гениалният испански творец Луис Бунюел има едно забележително прозрение. В автобиографичната си книга „Моят последен дъх” той казва: „Случайността подрежда нещата. Необходимостта идва едва след това. Тя не е така чиста”.
Тази мисъл, която се отнася до най-интимната, същностната определеност на човешкия живот както на индивидуално (личностно), така и на обществено (историческо) равнище може да ни помогне да разберем и един важен аспект на механизма, по който възникват и се развиват цивилизациите.
Процесът на изграждане на една цивилизация („процесът на цивилизация” въобще по израза на Норберт Елиас) не е поредица от целенасочени актове, подчинени на някаква предварителна идея за тази цивилизация. Всяко отделно взето събитие, фрагмент от социалния и културния живот – появата на мит или религиозен образ, произведение на изкуството, политическо действие, технологична или стопанска иновация, семейно-родов или обществен ритуал и т.н., което впоследствие формира специфичните, неповторими и устойчиви компоненти, даващи облика на дадена цивилизация – от гледна точка на завършеността на процеса, на цивилизацията като вече налична, като станала, се явява случайно. Субектът на цивилизацията (на която и да било цивилизация) – етнос, нация, религиозна общност – прави едно или друго нещо – развива технологии и търговски практики, води войни или строи храмове и т.н. – воден от актуалните си нужди и конкретните условия за тяхното задоволяване, постъпва по един или друг начин според наличните си представи и въображението, с което е надарен, както и с тази степен на спонтанност и свобода, отличаваща вида Homo sapiens от всяко друго живо същество. Разбира се, колкото повече процесът на формиране на една цивилизация е развит, колкото по-дълга е нейната биография, толкова повече всеки следващ социален или културен акт, всяко следващо събитие в тази биография става все по-зависимо от предходните, става все по-необходимо. С други думи, ако се върнем към прозрението на Бунюел, след като случайността е подредила нещата, идва ред на необходимостта. Но дори и тогава актовете, събитията, които поддържат живота на вече формираната цивилизация, не са подчинени на идеята за нея като цел, а отново и отново са насочени от актуалните потребности, конкретните условия за тяхното задоволяване и наличните обстоятелства. И това произтича от същността на цивилизацията като социокултурен феномен……
..…„Цивилизационният избор” не е – и, което тук е от изключителна важност, не може принципно да бъде – какъвто и да било конкретен акт със социален или културен характер, дори когато външно, формално се обвързва с идеята за принадлежност към дадена цивилизация (и съответно – разграничаване от друга). Всяко отделно стопанско, политическо, художествено, религиозно и т.н. събитие (вкл. цяла съвкупност от подобни събития), не могат сами по себе си нито да формират, нито да променят дълбокия социокултурен фундамент на обществения живот. Този фундамент е продукт единствено на дълга поредица от ситуативни решения, подчинени на моментните нужди и обстоятелства. Във всеки свободен избор, осъществяван многократно в хода на достатъчно продължителна културно-историческа традиция, винаги присъства елемент на случайност, поради което той може да се определи като релевантен (и в този смисъл необходим) за някакъв цивилизационен процес само в обратна историческа перспектива. При това едва при наличието на достатъчна времева дистанция от него. В този смисъл коректното използване на „цивилизационния избор” е възможно само в речника на историческата ретроспекция върху социалното и културното развитие. В речника на актуалната политика той се превръща в пропагандно клише……
…..Изводът, че употребата на понятието „цивилизационен избор” е методологически некоректно, когато то се прилага за характеризирането на актуални външно- и вътрешнополитически действия, очертава по-ясно и основните проблеми при използването му в културно-исторически план.  Те са свързани със съвременния контекст, в който се описва резултата от западния цивилизационен процес и перспективата пред него.
Първият от тях се отнася до връзката („конотацията”) на представата за „западната цивилизация” с нейното определение и като „европейска”. Коя е съвременната западна цивилизация? – Един въпрос, който доскоро би звучал абсурдно, днес като че ли става не само законен, но и твърде актуален.
Исторически погледнато под „западна цивилизация” в най-строгия смисъл на термина, съчетаващ по органичен начин културните и географски измерения на изразяваната чрез него реалност, се разбира (или поне би трябвало да се разбира) комплекса от културни, политически и социално-икономически компоненти, в рамките на който протича живота в Западна и Централна Европа между окончателното ликвидиране на Западната римска империя през 476 г. и средата на 17-и век. След този период старата географска рамка, в която е протичало предходното развитие, е разчупена и това се дължи преди всичко на значителните промени във всички сфери на живота, довели до създаването на социално-културния модел на модерността. Накратко, „западната цивилизация” в най-автентичния си вид е цивилизацията на западноевропейското средновековие. В тези си географски и темпорални измерения западната цивилизация коренно се различава от далекоизточните цивилизации на Индия и Китай, както и арабската цивилизация, разпростряла се близо едно хилядолетие върху впечатляващата територия от Арабския полуостров до северозападна Африка и южна Испания. По-важното обаче е, че почти същото по дълбочина разграничение може да се прокара и спрямо цивилизацията на Византия, с която има най-малкото два общи корена – гръко-римското антично наследство и християнството. Във Византия и гравитиращите в нейната културна и политическа орбита държавно-политически образувания не се развиват нито стопанско-политическите отношения и институции, нито художествените стилове и други интелектуални достижения, така характерни за европейския запад”. Обстоятелство, което до голяма степен (макар и не единствено) се дължи на запазването на по-близката до първоначалната доктрина форма на християнството – православието, което от средата на 11-и век влиза в открит конфликт с еволюиралата западна концепция – католицизма.
Казано по най-сбит начин, средновековната (т.е. класическата) западна цивилизация е строго географски локализирана и е изградена от множество здраво споени в органична връзка аспекти на живота. Тя се опира върху два носещи елемента, които могат да се представят образно чрез кръстосаните островърхи арки, крепящи свода на готическия храм: 1) католицизмът, легитимиращ върховенството на духовната власт над светската, който със своята институция в лицето на единната църква, подчинена на папите в Рим, осигурява общата културна идентичност на различните западно- и централноевропейски народи в условията на отсъствие на големи и силни национални държави; 2) феодалната обществена система, основана върху политическия и икономически суверенитет на земевладелците – феодалите в собствения смисъл на понятието, и закрепостяването на селяните към съответните поземлени имения. Върху тези носещи елементи е изграден специфичния живот на средновековния западноевропеец във всички останали негови измерения. В бита, фолклора, естетическите и нравствени ценности, естественонаучните представи и т.н. този живот следва една обща логика на развитие, която след стогодишната политическа и светогледна криза между 16-ти и 17-и век го извежда отвъд собствените му географски и социокултурни граници.
В началото на тази модерност Европейският Запад дава завършен концептуален израз на разграничението, създадено в предходното развитие, като дефинира самия себе си чрез „изобретяването” на своята антитеза в лицето на Източна Европа. При това го прави тъкмо с помощта на понятието „цивилизация” – западната част на континента е цивилизованата и цивилизоващата, докато източната е нецивилизованата, варварската и тъкмо затова подлежаща на цивилизоване. В последната (засега) фаза на същата модерност, започнала във втората половина на миналия век, тази категорична самоидентификация чрез противопоставянето изток-запад като че ли вече се размива и става твърде съмнителна в силовото поле на мащабния културно-исторически процес, обозначаван с понятието „глобализация”……
.....От гледна точка на развитите в предходното изложение идеи може, в заключение, да се направи и изводът, че сегашната употреба на израза „цивилизационен избор” в българския политически речник е лишена от някакво по-сериозно теоретично основание, а има характера на идеологическа конструкция. В нея, от една страна, е кодирана определена визия за бъдещото вътрешно- и външнополитическо развитие на страната, но, от друга, рефлектират и някои от предразсъдъците, страховете и комплексите както на българското общество като цяло, така и на неговия политически елит. Като всяка идеологическа конструкция и тя, разбира се, е свързана с определени реалности – геополитически, икономически, народопсихологически, които не могат да се игнорират с лека ръка. Но в същата степен има и способността да ги замъглява, деформира и дори мистифицира. Ето защо критичният ѝ анализ не трябва да остава само на абстрактно-теоретично равнище, а да навлезе в емпирията на културно-историческия процес. Това е обемна изследователска задача, която включва обсъждането на две групи въпроси и съответстващите им хипотези.
Първата е свързана с разкриването на действителните параметри на това, което се предлага като алтернатива на западноевропейския цивилизационен модел в лицето на „особения руски път” и геополитическата конструкция Евразия. Емпиричният материал по тези изключително широкообхватни теми е огромен и по тях са изписани хиляди страници от руска и западноевропейска гледна точка, третиращи ги в политологически, социологически, икономически и т.н. аспект. Но дори и първоначалната ориентация във фактическия материал и неговите интерпретации позволява да се постави под съмнение възгледът, че алтернативата е реална и в исторически, и в актуален план. С други думи, че става въпрос за модел, основан върху различни цивилизационни принципи от тези, възникнали и функциониращи в евроатлантическото социокултурно пространство. В случая трябва да се има предвид, че различията често се преувеличават с пропагандна цел. В много отношения руската култура след Петър I действително има имитационен характер по отношение на западноевропейската и се опитва постоянно да я догони без да възприема дълбоко нейния дух, но това не означава, че тя предлага някаква ясна и примамлива алтернатива. А това, вероятно, е една от причините, поради която руската гледна точка изтъква своеобразието по-скоро като оправдание и легитимация на имперската политика на руската държава. Показателно за това е, че дори авторът на концепцията за „сблъсъка на цивилизациите” говори (следвайки Шпенглер)  твърде сдържано и непоследователно за потенциалната руска (руско-славянска, руско-сибирска) цивилизация. Подобно е положението и с концепцията за Евразия – изкуствена идеологическа конструкция, създадена в първите години след Октомврийската революция като политическа платформа, която трябва да обедини опозицията на болшевишкия режим и реанимирана напоследък от олигархичното посткомунистическо управление в Русия в качеството ѝ на официална външнополитическа доктрина. 
Втората се отнася до отношението на българската културно-историческа традиция към модерната европейска идентичност. И тук емпиричният материал е много богат, а базираните върху него оценки най-разнообразни. Но и в този случай могат да се изкажат сериозни възражения срещу представата за някакво радикално отклонение от нормите, ценностите и идеалите на западната (европейската) цивилизация както в исторически, така и в актуален план.
В тази връзка би било уместно да се анализират някои от ключовите моменти в националното стопанско, политическо и културно развитие  от гледна точка на разкриването на западните им „валенции”. Такива валенции могат да се открият не само в събитията от новата ни следосвобожденска история, но дори и във феномени като приемането на Кирило-Методиевата писменост и появата на Богомилството, които обикновено се представят като емблема на културната самобитност и различността от западната традиция.
От нов прочит и оценка се нуждаят и някои разпространени понастоящем обществени нагласи, които понякога се използват като доказателство за незавършеност на нашата цивилизационна ориентация и подхранват илюзията за възможната ѝ промяна. Анализ, разкриващ връзката на тези нагласи с близо половинвековното тоталитарното управление в орбитата на съветския режим, последствията от което продължават да затормозяват българското обществено развитие.”

Пълният текст на статията може да бъде видян на:
 http://rhetoric.bg/%D0%B0%D0%BD%D0%B3%D0%B5%D0%BB-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%B2-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D1%86%D0%B8%D0%B2%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%B0

Няма коментари:

Публикуване на коментар