"званите" и "призваните" арабска революция Бежанска криза безсмъртие виртуална реалност геополитика глобализъм гражданско общество демокрация Европейска солидарност европейска цивилизация западен рационализъм идентичност изкуствен разум информационни технологии ислямска държава ислямски тероризъм историческа необходимост католицизъм културна криза културна традиция локалност медийни манипулации национализъм национални интереси невидимите нетолерантност образователна политика олигарси патриотизъм политическа конспирация постиндустриално информационно общество православие расизъм рационализъм религиозен фундаментализъм руска "демокрация" руски империализъм случайност социални размирици съвременна България съвременно образование тероризъм художествени символи цивилизационен избор цивилизационен инстинкт

вторник, 12 април 2022 г.

рефлекси и акценти

 

ПОСЛЕДНАТА ВОЙНА НА РУСИЯ

          Ако използваме любимия термин на търговците на оръжие, прилагателното „последна“, отнесено към съществителното „война“, има „двойна употреба“. То може да се използва както в смисъла на предел в съществуването на явлението, което пояснява – т.е., че определеното чрез него състояние е абсолютния край на това явление, след който то просто престава да съществува, – така и в смисъл, че става въпрос само за най-близкото във времето негово състояние, след което то отново и отново ще се възпроизвежда под една или друга форма.

          Кой случай на употреба ще се окаже валиден, когато става въпрос за сегашната война на Русия срещу Украйна?

          Колкото и да звучи цинично на фона на страданията, жертвите и разрушенията, причинени на Украйна и нейния народ, бруталната руска инвазия успя да постигне един неочакван за кремълските „стратези“ резултат. – Разруши до основи мита за величието на руската култура и руския народ.

          Преди нахлуването на окупаторите, нагло самопровъзгласили се за „освободители“, които трябва да спасят украинците от самите тях, и най-строгите критици на Москва правеха разграничение между официалната руска политика и руската нация; между руския елит и управлявания от него народ,  който като цяло беше приеман за носител на култура, създала високи образци на науката и изкуството, обогатили европейските достижения.

          Днес подобно разграничение изглежда все по-нелепо.

      Войната и особено дивашката стратегия на „изгорената земя“, която приложиха руските военни, свали безкомпромисно не само маската от лицето на президента Путин и политическия режим, създаден от него. Тя също толкова радикално развенча илюзията за руската духовна извисеност, въплътена в тайнствената и магнетична „руска душа“. А на освободеното от романтичния мираж място бързо кристализира разбирането за трайния интелектуален и морален дефицит, който превръща Русия в заплаха за целия цивилизован свят. – Не Путин, не неговия режим с алчните олигарси, зловещи шпиони и кръвожадни генерали, не дори и болшевишките чугунени глави, възкресяващи в бляновете си чудовището Сталин с неговия ГУЛАГ, а именно Русия! Русия с цялата ѝ „висока култура“!

          В руската история има натрупвания, които са симптоматични и не могат да се подминат с лека ръка. Още при формирането си като самостоятелен етнос през 13-ти век в „генома“ на руснаците е заложена враждебността към европейската културна идентичност и трайното влечение към азиатските деспотични форми на социална организация. Това ясно се вижда в политиката на верния васал на Монголската империя („Златната орда“) Александър Невски, велик княз на Владимирско-Суздалското княжество, който по-късно е канонизиран от руската църква като национален „герой-светец“, олицетворяващ до наши дни в най-висока степен руската национална идентичност. И, на свой ред, разкрива логиката в цялата последваща руска история като верига от тиранични режими, емблема на които стават личности като Иван Грозни (16 век), Петър Велики (17-18 век), Владимир Ленин и Йосиф Сталин (20 век), останали в паметта на поколенията наред с всичко друго и с патологичната жестокост (при някои – откровен садизъм) при упражняването на своята власт.

          Антиевропейският азиатско-номадски „коловоз“, по който са поели руснаците в началото на историческия си път, е причина за тяхното все по-забележимо отдалечаване от тенденциите в развитието на западните (спрямо тях) народи след епохата на Новото време и Просвещението. Това естествено поражда потребността от наваксване на пропуснатото, от догонване на европейските достижения, но, от друга страна, заложеният в самоличността им „ген“ не позволява искреното и пълноценно приобщаване към тези достижения, а го превръща в повърхностна имитация, в бутафорията „Потёмкинские дере́вни“ – театралният декор с живописни селца, строени от княз Потьомкин за заблуда на императрицата Екатерина Втора. И именно тази имитативност, тази повърхностна рефлексия върху западната култура поражда комплекса за непълноценност и съпровождащото го вътрешно напрежение при опита за неговото преодоляване, станали основа за формирането на трите стълба, върху които се крепи цялата конструкция на днешната руска идентичност.

            Първият е идеята за „руската изключителност“.

        Руснаците, руската държава и руската култура не са като другите; те са нещо различно, нещо уникално в степен, надхвърляща смисъла на тези понятия. – Този начин на мислене пронизва всички области, в които руският „колективен Аз“ влиза в неизбежен допир с европейския свят и се налага да се съизмерва с другите негови обитатели: в науката и изкуствата, в политиката и морала, та чак до интимните отношения между половете. И всичко това – събрано и компресирано във всепоглъщащата идея за непонятната „руска душа“, в която западната рационалност е разтворена в източния мистицизъм.

          „Умом Россию не понять“ на поета от епохата на руския романтизъм Фьодор Тютчев е най-кратката дефиниция, обхващаща всичко „изключително“, което неговата „велика“ родина е способна да роди в широкия диапазон от „сеизмичните“ трепети на Пушкиновата Татяна (може и Толстоевите Ана Каренина или Наташа Ростова), през „извънземната“ иконография на Андрей Рубльов или „магическите“ театрални шедьоври на Станиславски, до „вселенските“ открития на Ломоносов и Менделеев или „революционните“ изобретения на Попов, Циолоковски и Корольов, направили възможен „историческия“ полет на Гагарин.          

        Всеки народ – голям или малък, всяка национална култура – развита или примитивна, богата на високи образци или по-бедна откъм тях, всяко обществено устройство – модерно или архаично, демократично или тиранично, са уникални. За да разберем обаче руската идея за изключителност, трябва да я проектираме в друго семантично поле: полето, в което тя се съизмерва не с всички други „изключителности“ (уникалности) поотделно, а с всички тях като принадлежащи на някаква имагинерна цялостност, чужда и враждебна на собствената изключителност.      

          Казано накратко, руската изключителност е „изключителна изключителност“

          На второ място е идеята за „руското превъзходство“.

          Тази идея логически следва от разбирането за „руската изключителност“, но същевременно я надгражда с допълнителен смисъл. Носещото етикета „Made in Russia“ е по-добро от всичко останало, най-вече от европейското и въобще западното. Но тъй като при изделията, задоволяващи човешките нужди в профанната сфера на бита и всекидневието, тази свещена мантра изглежда повече от нелепа и трудно отеква и в най-форматираната от пропагандни клишета глава, тук акцентът е поставен върху областите на изкуството, науката и военните технологии, преплетени по един парадоксален начин в общ възел. И точно затова идеята за „руското превъзходство“ придава допълнителен смисъл на идеята за „руската изключителност“. – Превъзходството е едновременно „изстрадана жертва“ и „свещен дълг“: изстрадана жертва, защото е постигнато със непосилно усилие, изискващо лишаване от простите житейски радости като приличен дом, нормална храна и удобно облекло; свещен дълг, защото е превъзходство на общата „родина-майка“, извън задушаващата прегръдка на която всеки порив за лично достойнство и щастие става неуместен.

            Месианската идея е третият стълб на съвременната руската идентичност.

          Тя е логическия завършек на светоусещането, конструирано от предходните два и макар в най-радикалната си форма да е продукт на обстоятелствата от последните стотина години, има по-дълбоки исторически корени, които могат да се проследят чак до 15-ти век, когато е формулирана доктрината за Третия Рим в лицето на тогавашното Московско княжество.

          Месианската идеология е характерна за цялото историческо развитие на Русия, но особен енергиен импулс тя добива от болшевишката революция. Въпреки че се обявяват за атеисти и антиклерикали, болшевиките развиват старата религиозна концепция, преформатирайки я в теорията  за световната победа на установения от тях нов обществен строй. С нея те се стремят да наложат руския комунистически стопански и политически модел върху останалия свят – нещо, което практически частично успяват да реализират след края на Втората световна война с постепенното поставяне през втората половина на 20-ти век на много държави от Европа, Азия и Африка (плюс Куба в Латинска Америка) в полуколониална зависимост от възстановената под името Съветски съюз (СССР) Руска империя.

          В хода на еволюцията на класическата идея за Третия Рим в идея за Световната социалистическа система (Социалистически лагер, Източен блок) се поражда обаче една значима иновация: ако първата допуска някаква приемственост от предходните състояния на европейската (западната) цивилизация – състоянията, обобщени в представите за Първия и Втория Рим, то в нейния комунистически  вариант разривът е пълен. – При него натрапваният от руското месианство социално-културен модел е абсолютно несъвместим с каквото и да било друго обществено устройство; колективното руско Аз става пълен антипод на останалия свят.

          Това ново съдържание на руската месианска идея, което според един поетичен израз не допуска съществуването на два свята – единият е излишен, а войната между тях е на живот и смърт, – е сърцевината както на днешната кремълска политика, така и на съвременната руска идентичност и светоглед.

          Европейската (Западната) цивилизация, формирала се с драматични (а често и трагични) перипетии в хода на повече от три хилядолетия, е преди всичко начин на живот и принципи на социална организация, които могат да се дефинират също чрез три взаимосвързани компонента: 1) доминиране на личностното, индивидуалното начало; 2) рефлексивен рационален дух, подлагащ на постоянна преоценка собствените си възможности и достижения; 3) мощен и устойчив импулс за преобразуване на наличните условия, за постоянно изобретяване на природния и социален свят. Тази цивилизация е самообновяващ се проект, проект в развитие, доказал потенциала си да приобщава култури с различен произход и историческа съдба, защото не е техен антагонист, не е тяхното отрицание. И тъкмо затова опитът на която и да било културна самоличност да се изгражда чрез агресивно отрицание на европейските (западните) ценности и принципи на обществено устройство е обречен на провал; провал, който обаче може да е съпътстван с много беди и страдания.

          Войната, която сега се води за колонизирането на Украйна, вече причини много смърт и разрушения, макар че те са само намек за това, което предстои да се случи, ако агресорът не бъде възпрян навреме. А въпросът в какъв смисъл тази война ще бъде „последната“ за Русия засега остава без отговор.

 
© Ангел Кондев – автор, 2022

© Copyright 2022 by Angel Kondev                                   

Няма коментари:

Публикуване на коментар