"званите" и "призваните" арабска революция Бежанска криза безсмъртие виртуална реалност геополитика глобализъм гражданско общество демокрация Европейска солидарност европейска цивилизация западен рационализъм идентичност изкуствен разум информационни технологии ислямска държава ислямски тероризъм историческа необходимост католицизъм културна криза културна традиция локалност медийни манипулации национализъм национални интереси невидимите нетолерантност образователна политика олигарси патриотизъм политическа конспирация постиндустриално информационно общество православие расизъм рационализъм религиозен фундаментализъм руска "демокрация" руски империализъм случайност социални размирици съвременна България съвременно образование тероризъм художествени символи цивилизационен избор цивилизационен инстинкт

вторник, 27 март 2018 г.

рефлекси и акценти

"ДЪЛГАТА ТЕЛЕГРАМА" – ЕДНА ДЪЛГО ПРЕМЪЛЧАВАНА ИСТИНА!


„Дългата телеграма“ наистина е необичайно дълга за едно стандартно дипломатическо писмо – съдържа над 5000 думи и вероятно доста е затруднила наличната по това време съобщителна техника. Писана е през далечната 1946 г. от забележителния американски дипломат Джордж Кенан, по това време посланик в Москва и е адресирана до Държавния департамент на САЩ. Макар че анализира ситуацията в друга историческа епоха, Кенан прави проникновени обобщения, които с пълна сила са валидни и днес. Заслужава си да се прочете целият текст на телеграмата, от който съм направил малка извадка, недвусмислено говореща за неговата актуалност: 
„В основата на невротичния мироглед на Кремъл стои традиционното и инстинктивно руско чувство за несигурност. Първоначално това е несигурността на един миролюбив земеделски народ, опитващ се да живее в безкрайна равнина, изложена на жестоките нашествия на номадски народи. Към това се добавя и страхът от по-компетентните, по-силните и по-съвършено организираните общества на икономически напредналия Запад, с които Русия влиза в контакт. Вторият тип несигурност засяга не толкова народа, колкото руските управници, които винаги са чувствали, че управлението им е архаично по форма, лабилно и изкуствено в психологическата си основа, неиздържащо сравнение и неспособно да общува с политическите системи на западните страни. По тази причина руските владетели винаги са изпитвали страх от външно проникване, от пряк контакт между техния и западния свят, от опасението какво би станало, ако руснаците научат истината за външния свят или ако чужденците научат истината за руския закрит свят. Несигурността ги е научила да търсят опора само в търпеливата, но безпощадна борба до тотален разгром на съперника, а не в разбирателството и компромиса с него…Днес догмата е станала незаменима за тях. Тя е смокинов лист за морала им и за интелектуалната им непочтеност. Без нея те биха останали в историята само като последните от дългата редица жестоки и разточителни руски владетели, безмилостно тласкали страната към нови върхове на военната слава, за да осигурят външна сигурност на вътрешно слабите си режими…Подобна теза осигурява оправдание за разрастването на войската и полицията, за изолирането на руския народ от външния свят и за неизменния натиск за разпростиране на руската полицейска сила, които съвместно изразяват естествените и инстинктивни стремежи на руските управници. В основата си това е само продължение на хода на неспокойния руски национализъм, вековно движение с безнадеждно объркани представи за нападение и защита…В крайна сметка неразрешима загадка остава кой в тази голяма страна всъщност получава точна и безпристрастна информация за външния свят и има ли изобщо такъв. В атмосферата на ориенталска тайнственост и конспиративност, просмукала управлението, възможностите за изопачаване и отравяне на източниците и каналите на информация са безкрайни. Неуважението на руснаците към обективната истина, практическото им съмнение в съществуването й ги кара да тълкуват всеки оповестен факт като инструмент, използван за една или друга скрита цел…В това отношение съществува широко поле за разгръщане на тънкото интригантство, в което руснаците са изпитани майстори. Затрудненията на чуждите правителства да поставят недвусмислено въпросите си пред руските политици – доколкото в отношенията си с Русия зависят от благоволението на незнайни анонимни съветници, които така и остават неизвестни за тях, – според мен е най-обезпокоителната черта на московската дипломация и западните държавници би трябвало да я имат предвид, ако искат да разберат характера на трудностите, с които ще се сблъскат тук…Тази политическа сила разполага с неограничена власт върху енергията на един от най-многобройните народи в света, върху една от най-богатите на ресурси национални територии и е зачената от силните и дълбоки течения на руския национализъм. В добавка разполага със сложен и широко разпрострян апарат за упражняване на влиянието си в чужбина, апарат изключително гъвкав и подвижен, управляван от хора, чиито опит и умения в нелегалните методи нямат прецедент в световната история. Накрая, както личи, първичните й реакции не се поддават на тълкуване. За тази сила широкият набор от обективни факти за човешкото общество, с който ние постоянно съпоставяме нашия светоглед и го променяме, е заменен с нещо като торба с късмети, от която произволно се вади това или онова, за да се укрепи един предварително изграден светоглед…Тя не работи по твърдо начертани планове. Не предприема ненужни рискове. Неподвластна е на логиката на разума, но е крайно чувствителна към логиката на силата…Трябва да изработим и да предложим на другите нации по-положителна от досегашната представа за бъдещия свят, към който се стремим…Много народи, поне в Европа, са изплашени и изтощени от опитите на миналото и повече се вълнуват от сигурността, отколкото от абстрактната свобода. Те по-скоро търсят водачество, отколкото отговорност. Ние трябва да сме в по-голяма степен способни да им го осигурим от руснаците. Не го ли направим, руснаците със сигурност ще го направят.“

(http://desebg.com/2011-01-12-14-11-34/2667-2016-03-02-08-28-35)

Извън контекста на актуалната политическа ситуация "Дългата телеграма" провокира обаче и един друг въпрос, който обикновено свенливо се избягва – прави го и Кенан – или, за който се говори с половин уста, под сурдинка: връзката между тираничните режими, следващи един след друг в новата история на Русия без какъвто и да било намек за отстъпление по посока на демокрацията в модерния европейски смисъл на това понятие, и същността на руската култура, а това ще рече и народопсихологията, характера на руския народ. Това е една много голяма, но и много важна тема, която в никакъв случай не бива да се подценява. Самият факт, че написаното от Кенан преди повече от 70 години звучи изключително актуално, при това при напълно различни технологични, културни, геополитически и т.н условия, недвусмислено говори, че причината за уродливото отклонение на Русия от нормата, конституираща съвременния свят, е много по-дълбока от простото обяснение с болшевишката диктатура. Ако перифразираме прочутия датски принц от безсмъртното произведение на Шекспир, "Има нещо гнило, много гнило в ...Русия"!       

Няма коментари:

Публикуване на коментар