"званите" и "призваните" арабска революция Бежанска криза безсмъртие виртуална реалност геополитика глобализъм гражданско общество демокрация Европейска солидарност европейска цивилизация западен рационализъм идентичност изкуствен разум информационни технологии ислямска държава ислямски тероризъм историческа необходимост католицизъм културна криза културна традиция локалност медийни манипулации национализъм национални интереси невидимите нетолерантност образователна политика олигарси патриотизъм политическа конспирация постиндустриално информационно общество православие расизъм рационализъм религиозен фундаментализъм руска "демокрация" руски империализъм случайност социални размирици съвременна България съвременно образование тероризъм художествени символи цивилизационен избор цивилизационен инстинкт

неделя, 29 октомври 2017 г.

студии и монографии

ДИСКРЕТНИЯТ ЧАР НА ЕВРОПА
ЩРИХИ ОТ ЕДИН НЕЗАВЪРШЕН ПОРТРЕТ

  Европа, дъщерята на Агенор, цар на финикийския град Сидон, веднъж сънувала сън, в който видяла как два материка, приели образа на жени, се борели за нея. Единият бил Азия, а другият този, който е отделен от Азия с море. Азия била победена и отстъпила Европа на другата жена-материк. Европа така и не могла да разбере значението на този сън. Скоро след това обаче била похитена от Зевс, който за да я примами се превърнал в снежнобял бик със златни рога. Отведена от него на остров Крит, тя му родила трима, прочули се по-късно, царе – Минос, Радамант и Сарпедон, (ил. №1). Такъв е късноантичният прочит на мита за Европа, предаден от буколическия поет Мосх (Мосхос) в неговата поема „Идилии” през II в. пр. Хр. – епохата, която в най-общ вид включва завладяването на Елада и разрушаването на финикийския град Картаген от Рим. В по-древните си варианти той може да се проследи далеч назад във времето на пред-гръцките (и пред-полисни) етноси от Източното средиземноморие, от които гърците заимстват (и впоследствие развиват) много елементи на своята уникална култура [1]. Но точно в преразказа на Мосх този мит се превръща в чудесна метафора на сложната и противоречива ситуация,
която възниква при всеки опит за еднозначното дефиниране на Европейската цивилизация.
    Кой е нейният „хронотоп”, ако използваме подходящия за случая термин, въведен в теория на литературата за изразяване на органичното единство на пространството и времето в художественото произведение [2]. Отговорът на този въпрос е не по-малко труден от отговора на въпроса за точната източна граница на континента Европа. Използването на конотациите „западна” и „християнска” в случая е колкото изкусително, толкова и подвеждащо.
   Географските посоки са относителни. Разбрали са го още древните финикийци на границата между седмото и шестото столетие пр. Хр., когато, тръгвайки покрай източния бряг на африканския материк на Юг, след тригодишно плаване се върнали при фараона Нехо II, който поръчал експедицията от Север. Наясно е бил с това и великият генуезец, който около две хиляди години по-късно, търсил морски път към приказно богатия Изток, плавайки на Запад.....
    Тук обаче трябва да се има предвид нещо изключително важно. – Европейската цивилизация наистина е „западна” и „християнска”, но тя е същевременно и много повече от това. Тя е единствената от световните цивилизации, която в съвременността се трансформира в глобална – потенциал, акумулиран от интимната й същност, въплъщаваща се в множество несъпоставими на пръв поглед исторически форми; устойчивост в динамиката и единство в многообразието, непостижими за другите световни цивилизации. Каква е тази същност, кой е „геномът“ на европейския цивилизационен процес, как той да бъде идентифициран?.....
   От позицията на направените уточнения относно съдържанието на понятието цивилизация вече може да се направи обобщението, че Европейската (Западната) е преди всичко „modus vivendi“ – начин на живот, принцип („алгоритъм“, базисна форма, „архетип“) на организация на колективното човешко съществуване, – дефиниран чрез три взаимно допълващи се елемента, които макар и от различен порядък, в своето триединство представят нейната същност: 1) доминиране на личностното, индивидуалното начало; 2) рефлексивен рационален дух, подлагащ на постоянна преоценка собствените си възможности и достижения; 3) мощен и устойчив импулс за преобразуване на наличните условия, за постоянно изобретяване на природния и социален свят. Тези елементи, които задават спецификата на Европейската цивилизация, нито са „разтворени“ равномерно, нито присъстват с еднаква „концентрация“ във всички аспекти на живота, протичащ в нейното русло в протежениена повече от две (или дори три) хилядолетия.....
   Представените гледни точки за мястото и значението на науката в съвременната епоха са само малка част от дискусията, която започва още в първите десетилетия на миналия век и може да се обобщи с терминологичната опозиция „сциентизъм – антисциентизъм”. Но те поставят акцента, който е изключително важен при обсъждане на по-широката тема за перспективата пред Западната цивилизация като цяло. Въпреки големите технологични и социални достижения, научната рационалност, превърнала се в нейна емблема след Новото време, днес не изглежда толкова привлекателна, колкото преди. И основната причина за това е, че в силовото поле на научните символи,формиращи нормите и ценностите, по които протича живота в индивидуален и колективен план, човешкото битие е станало прекалено едноизмерно, лишено от цялостност, пълнота и един по-висш вдъхновяващ смисъл. Да се предполага, че трансформацията, която може да отстрани този недостатък, ще се осъществи под формата на някакво връщане назад – било като реабилитация на ренесансовия хуманистичен идеал, било като някакво възраждане на религиозното чувство и представа – е наивно. По-реалистично би било, да се очаква формирането на принципно нова светогледна ориентация, в която образът на света, създаден от научно-технологичната рационалност, ще бъде вместен в едно по-мащабно изображение, обхващащо и онези негови аспекти, които се изплъзват от каноните на физико-математическата логика. В създаването на този нов светоглед съвременното изкуство вече взема участие. Своя принос предстои да даде и науката. А може би и философията – стига да
погледне реалността в очите и отново да се втурне в самия свят, вместо да съзерцава представите за него, изградени в собствените й конструкции и теориите на естествознанието; старата метафизика отдавна е мъртва, но новата, може би предстои да се роди [6]. И в тази връзка заслужава отново да се чуе казаното от Хосе Ортега-и-Гасет: „Както изглежда човешкият живот не е вещ, той няма природа и следователно трябва да бъде мислен с категории, с коренно различни концепции от тези, които ни обясняват явленията на материята. Задачата е трудна, защото от три века насам физиката ни е приучила да оставяме зад гърба си като нещо незначително и иреално точно тази странна действителност, която е човешкият живот.”[7]. В епохата, през която погледът прониква все по-дълбоко в непрогледния мрак на дълбокия Космос, постмодерният човек от глобалната цивилизация, развила се от здравия и дълбок корен на европейската, вероятно ще се отърси от предразсъдъка, роден през ХVІІІ век, че човешкият живот е просто процес от рода на тези, изучавани в точните науки и ще намери куража да потърси в него смисъл, по-висш от сегашния, (ил. № 39).

Информация за разпространението на книгата може да се получи на следните сайтове:
https://www.helikon.bg/author/%D0%90%D0%BD%D0%B3%D0%B5%D0%BB%20%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%B2_5579/

https://knizhen-pazar.net/index.php?search=%D0%90%D0%BD%D0%B3%D0%B5%D0%BB%20%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%B2&searchin=name

http://www.bookpoint.bg/?cid=3&where=author&search_q=%D0%90%D0%BD%D0%B3%D0%B5%D0%BB+%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%B2

http://bookshop.bg/bg/knigi/avtori/angel-kondev

https://knigabg.com/index.php?page=book&id=45563


https://www.slaveikov.bg/%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%BA%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D1%87%D0%B0%D1%80-%D0%BD%D0%B0-%D0%B5%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B0-%D1%89%D1%80%D0%B8%D1%85%D0%B8-%D0%BE%D1%82-%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D0%BD-%D0%BD%D0%B5%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D1%8A%D1%80%D1%88%D0%B5%D0%BD-%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D1%80%D0%B5%D1%82/93810/book/

http://www.books.bg/bg/%D1%82%D0%B8%D0%BF-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80/%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80-%D0%90%D0%BD%D0%B3%D0%B5%D0%BB_%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%B2-5579/%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%8E-500024.html

Няма коментари:

Публикуване на коментар